K3B

Bij juf Katrien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thema Wetenschap en techniek!
Deze weken zijn we veel te weten gekomen over WIND, WATER, KLEUR, SPIEGELS, BALLONNEN.
Vanuit verschillende verhalen zijn we aan de slag gegaan en gaan experimenteren, ontdekken, mislukken, opnieuw proberen, verklaren, onderzoeken,...

WIND

Afbeeldingsresultaat voor fiet wil rennen







 


 
Ballonnen opblazen en erin prikken zonder die hij stuk gaat!
Windmolens maken aan de hand van een stappenplan. En uittesten...







Helikoptertjes  maken met een stappenplan en uittesten!
Veel snuisteren in boeken over wetenschap en techniek.



 Afbeeldingsresultaat voor beer brom begrijpt het niet
Schrijfpatroon oefenen: de golven


Wat drijft en zinkt, uit welk materiaal is het gemaakt?
Dit noteren in een schema.


Spiegels: schminken, spiegelen, de zon vangen in je spiegel, symmetrie spelend ervaren.
Afbeeldingsresultaat voor sneeuwwitje en de zeven dwergen




 

Afbeeldingsresultaat voor eefje donkerblauw

Kleuren mengen, spelen met kleuren, battle met de gekleurde tollen in knexx, tollen maken en ervaren dat je ogen niet kunnen volgen en iets anders zien dan wat er is.


En hier genieten we volop van de eerste lentekriebels



Thema: Ik ben ik, ik kan een kunstje!
Deze week hadden we het over ik, hoeveel weeg ik ,hoe lang ben ik. 
 Meten, wegen, omtrek meten en vergelijken kwamen aan bod.







Groot groter grootst!


Juf Claudia kwam langs met Tarzan het therapiehondje in opleiding.

We haalden onze muzische talenten boven en lieten het beste van ons zelf zien.

Gekke portretten!








Kitti laat het knallen!
Voorstelling over wetenschap!

 





















Kleurplaat Keit Haring



Monodruk

Geïnspireerd door het animatiefilpmje "the Garden" van Miro,
 aan de slag met vormen.




Zelfportret tekenen met een spiegel  om goed te kunnen kijken.


De zandkunstenaar ...


Schrijfmotoriek: oog hand coördinatie punten verbinden van 1 tot 5 maakt een sterrenmannetje.











Darts met puntenbord, oefenen van oog- hand coördinatie


Thema: Liefde om je heen...met juf Charlotte.
In de bouwhoek hebben we bruidstaarten gebouwd.


Elke dag werd er een ballon geprikt en daar zaten liefdesboodschappen in.



Dobbel de bloem vol met bloemblaadjes met het juiste getalbeeld
Brainstormen voor het trouwfeest.
To do lijstje maken.

Joepie, de poster is vol met stickers, knap gedaan.
Jullie hebben goed je best gedaan om je zichtbaar te maken in de donkere dagen.



Bruidstaart versieren met patroontjes.

Wat een heerlijke kus zou dat zijn!

Zou dit een bruidswagen kunnen zijn?





Laat het feest beginnen
Daar komt het bruidspaar aan in de knappe bruidswagen.





Het bruidspaar en het bruidsmeisje zijn klaar voor het jawoord en de ringen!



En een dikke zoen...
Er werd niet 1 koppel maar , maar liefst 3 koppels gevierd.

















Tijd voor een feestelijk hapje en 
daarna is het tijd voor een feestje waar we de benen lekker kunnen losgooien!



Thema: 1.2.3. letter en cijfersoep!
We starten het thema met het boek "Sam en de chocolaatjes" 

groepswerk: een flat bouwen met 6 verdiepen en gelijkvloers.





Er kwam nog een beertje TOM bij voor werkhouding: Ik kijk goed!
Dit oefenden we met matrix, met het spel "little observation"en met het oefenen van een woordjes bingo  in groepjes.




 
We noteerden onze naam op verschillende manieren, stempelen, naschrijven, ponsen, zoeken in tijdschriften en in foam-letters. 
Spelen met letters.

We oefenen verschilldende schrijfpatronen 
met white board stiften met krijt op het bord.







 We koken lekkere lettersoep en 
maken er een receptboekje van met foto's .
Een boodschappenlijstje zoek dezelfde woorden als op het lijstje
en kleur in.
De benodigdheden.











Aan het werk  in verschillende stappen.












 En smullen maar! Welke letters zitten er in je soep!

 Beschouwen: voorstelling gaan bekijken: 

Nieuw Zeeland : 1ste leerjaar , knap  gedaan!






 Vanuit het verhaal van het Letterwinkeltje maken we alle letters van het alfatbet in verschillende materialen, met de blinddoek op oefenen we onze tastzin.





 

Met clicks maken we het hele alfatbet, we strepen door welke letter we al hebben gemaakt en zetten een cirkel rond de letters die niet in clicks kunnen gemaakt worden en die maken we met knexx.




Knip de letters uit en vorm hetzelfde woord  .
Hier rijgen we een naamketting.





 1.2.3.4 stappen, met deze stappenteller en 
het gedobbelde aantal zetten we heel wat stappen...







 De bouwhoek: opdracht: dobbel met de dobbelsteen en bouw x aantal dezelfde torens. Knap gedaan!




 Het busspel: dobbel ga zoveel stappen vooruit en laat het aantal kinderen in of uitstappen.
We knippen en plakken een cijferboekje in elkaar, met cijfers, getallenbeeld en het aantal figuurtjes.
Maak de cijfers na in plasticine, 
dobbel en rol het aantal stippen voor de lieveheersbeestjes.



Tel wel: tellen, tellen en nog eens tellen.



 Cijferkoekjes bakken














 Ook in ons winkeltje kan je cijfers vinden!

Thema: Tijd met juf Charlotte

Deze week leerden we over tijd, klokken, kort en lang durende dingen, terug in de tijd,...
En de kleuters waren de fotograaf van dienst!

 


 



Het snoezelhoekje

 





Varkentje rust bankje, hier konden we wat gaan nadenken als we niet zo flink waren 
of als we iets moesten uitpraten


Rustig hoekje, waar we mandela's konden  kleuren, bewegen, chenille draadjes  rijgen,...


  


 
Bouwen op tijd






Terug in de tijd van de indianen.
 

Via de teletijdmachine naar de indianen en we  konden  ook vrij knutselen met veren



 






Hé, wat zit er in dat het ei!

We hebben wel 3 dagen moeten wachten, 
dat duurde lang, voor het ei uitkwam.
Een dino!!
  
    
De skeletten van de dino's terug op hun plaats puzzelen.
  

  


Monodruk, we maakten een kalender, 
aan de hand van een stappenplan legden we maanden in de juiste volgorde.
Rijgen tegen de tijd.
Schatten hoeveel je aan de ketting kon rijgen binnen een bepaalde tijd.
 

Kiezen uit 3 verschillende verhalen uit een verschillende tijd en in kleine groep ernaar luisteren.
Daarna hebben we aan elkaar verteld wat er in ons verhaal gebeurde.

  


Onze dag in de juiste volgorde plakken.
Verschillende zandlopers met 30sec, 1, 3,5, 10 minuten
Spel met de tandwielen,
 laat de tandwielen draaien zoals de klok draait!
Brainstorm over ervaringen die traag of snel voorbij gingen.

De tijd in de klas, de kalenders, dagen van de week en de daglijn



De tijdlijn met de tijd van de dino's, indianen, de ridders en nu.





Een memory van dino's



Teken jezelf als je ouder bent, met rimpels, snor, bril,...






Thema: Kerstmis!
We hebben een kerstboom nodig,
 met wat planken en zaag, een potlood, een vijsmachine, een lange plank om af te meten, handschoenen, vijzen en nagels, hamers en enkele klemmen gingen we aan de slag!
Iedereen droeg zijn steentje bij!













 
Ziehier onze getimmerde kerstboom, 
ook in de poppenhoek wordt de kerstboom opgezet en versierd.
Nog een knappe slinger met een kleurenpatroon en we zijn klaar om Kerstmis te vieren.

Fijne motoriek oefenen, de ster kleiner en kleiner tekenen, uitknippen en ophangen in de klas.
We maken hier onze nieuwjaarsbrief en dat begint met onze voeten wit verven en afdrukken.












Klaar!
 
 Aan tafel!

Gezelschapsspellen spelen met doorschuifsysteem





Ongelofelijk knap treinspoor, dit na vele uren uitproberen en oefenen,
 helemaal onder de trap door terug naar de bouwhoek .

 We zetten onze deuren open van de 2  3de kleuterklassen 
en spelen en leren samen van de Knexx.



Schrijfdans: de kerstboom
Aan de hand van een stappenplan proberen we elastiek  te springen.


We zijn ook gaan zingen in het rusthuis. We zongen uit volle borst en kregen het als maar warmer.
Daarna kregen we een fris drankje en een lekker cakeje.
Vandaag vieren we Kerstmis, het 4de kaarsje van de adventskrans mag aan.
We maken onze gezond kersthapje klaar en vieren feest, er lag een klein pakje onder de boom.
Reuzeballonnen om mee te spelen in de gang.
We keken ook naar de foto's en filmpjes van Rik en lazen zijn email bericht.
We stuurden hem een email terug!












We gingen naar de mooie kerstbezinning en brachten allemaal iets mee 
in onze schoen waar we samen aan hadden gewerkt!











Thema Sinterklaas








 










 















 
























Klasoverschrijdende creadag: Thema Sinterklaas 
































Thema: Ik heb een plan!
Deze week hebben we alle mogelijke plannetjes proberen maken,
 tot zelfs 3D Knexx plannetjes! We waren niet meer te stoppen


Ook  het thema van de Sint en zijn pieten kwam
 stilaan de klas binnen.


We kregen een mailtje van Zwarte Piet met de vraag,
 of we iets voor de Sint konden filmen en opsturen via mail.
Vandaar deze brainstorm...
het werd een liedje zingen en een kunstwerk maken!
Stappenplan boetseren.
We deden aan contractwerk met 3 opdrachten waarvoor we 3 dagen de tijd kregen.
1. Maak samen met een kleuter waar je nog niet veel mee hebt gespeeld een plannetje.
2. Lees een boek, en vertel wat je gelezen hebt aan de juf.
3. Maak je bundeltje af: kleur en knip de slang, schrijfmotoriekblaadje en kleef het juiste getallenbeeld bij het juiste getal tot 5.
Daarna volgde een evaluatie met emoticons.



















Deze week was het voorleesweek, 
de leerlingen van het 6de leerjaar kwamen het verhaal vertellen van Bulle de Bijter.
Daarna deden ze nog enkele leuke spelletjes.
Knap gedaan alle 3!






Thema: Er zit muziek in de klas
Deze week vlogen de muzieknoten en ritmes door de klas,
Er werden liedjes aangevraagd op YouTube, we dansten zoals op een echte fuif.
We mochten op de gitaar van de juf tokkelen en experimenteren met verschillende muziekinstrumenten en kleurenpartituren.



We konden zelf de cd speler bedienen en onze liedjes kiezen.
Rara welke instrumenten zijn dit?

Wie fuift er mee?


Enkele kleuters gaven een heus optreden!









Vrij schilderen op muziek.
Schrijfdans op muziek in de maat 3/4 en 2/2.
De driehoek en het vierkant.






Hier maakten we een kleurpotloodtekening over de herfst 
op de muziek van "De herfst van Vivaldi".





Thema: Hut en Herfst
Eerst gingen we naar  het CC in Aarschot naar de voorstelling "HUT" kijken,
daar deden we veel ideeën op om verder rond te werken en mee te spelen.
      




We gingen ook naar de Molenberg, een heksenspel met opdrachten spelen, 
spelen in het bos en op bezoek bij de schapen van Romi.

















 












 Schrijfdans: Krullebol: de uil: bogen en liggende acht.





Appels kleuren, tellen en turven 
Hut bouwen met doeken, touw en wasknijpers
 Holletjes en hokjes met knexx voor onze" knuffel" bosdieren


 Vlaggen tekenen voor aan onze hut.
En ja, we maakten echt appel worteltaart, zonder suiker.
appels snijden 

de eieren breken 
 de rozijnen toevoegen 
wortels schillen en snijden 
honing afwegen en toevoegen 

de wortels raspen 
Als super fijn hakken en dan bakken!
 En.....proeven! Mmmmm.

Thema: Verkeer en voertuigen
Onze fotograaf aan het werk met de tablet, ...













 Aan de slag met de fundels
Een telspel
 Bruggen bouwen
 Fijne motoriek oefenen met het spel Blokus
 Een nieuwe aanwinst op school 5 dozen vol treinsporen en attributen.



  De weg volgen aan de hand van touwen.



 
Fee bracht met de verjaardagskoffer een micro mee,

 waar we een heus optreden mee hebben ingeoefend.

 

 We kregen bezoek van de mama en papa van Seppe ,
met de elektrische fiets en fietskar. 

 Iedereen mocht mee voor een ritje in de kar.





 De mama van Tars kwam met een elektrische wagen, juf Katrien met een 2CV'tje en
de mama en papa van Nand kwamen met de motorboot een waterski's langs. 
























  Schrijfdans: de liggende acht
 Welke beste vriendjes rijden er mee in jou bus?
 Er kwam een rups van een nachtvlinder op bezoek met Rik.


 Samen in de trein: als de muziek stop dan...
 Op bezoek bij bouwmaterialen Haegemans, de opa van Kobe.
Hij liet ons de heftruck, de vrachtwagen in actie zien, en heeft ons de dode hoeken 
van de vrachtwagen laten zien.


























 Voertuigen bouwen aan de hand van een plan
 Een parkeergarage bouwen.


 Voertuigen tekenen
 Verkeer: Toneel
over fijn stof, een fluovest,  de gordel aan doen,...




















 Op stap met de bus en de trein en... 
een onverwacht bezoekje in het seinhuis van Aarschot dankzij de papa van Alice.
Samen met veel helpers gingen we op pad, een treinticket kopen, het station verkennen
en een ritje met de trein. 

















































Hier maken we soep samen met het 5de leerjaar voor de hele school.
Met de groenten uit de schooltuin en de mand vol groenten van de Landelijke Gilde.
Groenten wassen, snijden en ook opruimen en afwassen.


























 Met de fiets op school, we fietsen een parcours met hindernissen,
we deden een fietstocht naar de looppiste, 
we oefenden stukjes lopen met de fiets aan de hand.
In groepjes fietsten we rond de piste, 
we leerden goed opletten als de fiets voor ons remde dat we ook tijdig remden.


























 De stuntstep van Daniël
  We speelden met de letter P van Parking