L1A

welkom in het eerste leerjaar !

welkom bij juf Anke en juf Veerle

---------------------------------------------




Afbeeldingsresultaat voor hup

15 maart 2019: Nationale pyjamadag!
We kwamen vandaag in onze pyjama naar school om de kinderen die door langdurige ziekte niet naar school kunnen te steunen.
In de namiddag deden we allerlei activiteiten: een filmpje kijken over bed-net, yoga, dansen en knutselen.
























Carnaval





Opdrachtjes samen met het 2de en 3de leerjaar:






















                                    



   













Toneel van onze meters en peters

We mochten genieten van een toneel van onze meters en peters.









 een persoonlijke bedanking onder de vorm van een knuffel van je mete- of petekindje.

Bedankt zesdeklassers. Wij hebben er heel erg van genoten! Knap gedaan!



Sprookjes "Het lelijke eendje" in de "week tegen pesten"

We luisterden naar het verhaaltje van "Het lelijke eendje".
In het verhaal kwamen heel wat gevoelens aan bod!
We leerden via situatieverhaaltjes ook het verschil tussen pesten, plagen, een ongelukje of gewoon een keer ruzie maken!


Het lelijke eendje werd gepest door de andere eendjes, de kippen en de kinderen.
Maar wij... wij zeggen tegen pesten STOP en ondertekenden allen ons MANIPEST!


4 stippen op onze hand...




...en dan tijd voor het ANTIPESTIVAL!!











David en Golliat

Via het verhaal van de gevaarlijke, reusachtige spugeluur en de lieve, kleine, slimme minpins leerden wij het verhaal kennen van de kleine David die de reus Golliat moest verslaan.

De kinderen van 1B wisten precies hoe de gevaarlijke spugeluur er uitzag. Maar wij kenden de kleine, lieve minpins! We hadden voor elkaar dus een GEHEIM.
Via tekeningen vertelden we aan elkaar wie de spugeluur en minpins zijn.







Een jongetje zat samen met de minpins boven in een boom, terwijl de spugeluur oranje rook uitblies!
Er was echter één probleem. Hoe geraakte het jongetje weer thuis, zonder opgegeten te worden!
Een probleem... de kinderen zochten samen naar een oplossing en beeldden dit uit in een toneeltje.




























En hoe loopt het echte verhaal dan af?
We maakten het gezellig terwijl we naar het verhaal luisterden.





Nu was de link met het Bijbelverhaal David en Golliat snel gemaakt!

Speelplaatsorde





De rekenles

We wandelden door een rekenmuseum.
Wie goed had gekeken, wist heel wat antwoorden van onze "kwis"!



En dan zelf aan de slag.









Thema sprookjes
De zoekkaart maakte ons nieuwsgierig waarover het volgende thema zou gaan... SPROOKJES!







Een sprookjeshoekenwerk:

 knutselhoek




 spelletjeshoek
 






 De Indische waterlelies



 kastelen bouwen met licht- en vormenspel


 Roodkapje

 we maakten ons eigen boekje

 met een legende

 ruimtelijk denken

 wat is een sprookje?

 Wat vertelt dit sprookje ons?


Klein Duimpje

Wie goed naar het verhaal had geluisterd, kon een hoge toren bouwen.
Per juist antwoord, kreeg die groep een blokje om te bouwen!





 Klein Duimpje stapte met zijn zeven-mijlslaarzen over rivieren en dalen.
Geraakten wij de rivier over, zonder in het water te vallen (naast de hoepel).
Een portie samenwerking was wel vereist, want we kregen steeds minder "keien" (hoepels).

















Mooi weer
Het mooie weer lokte ons naar buiten! Dan maar wereldoriëntatie in de tuin!

Als afsluiter van ons thema "Hieha gezond" leerden we over de gevaren rondom ons heen. 
We speurden naar gevarenkaarten, zochten ze op ons werkblaadje en gingen het gevaar aan de juf uitleggen.
Welk duo had als eerste al de gevaren gevonden?

























Hoe kunnen we onze oren beschermen?
Op zoek naar het wekkertje... met en zonder oorbescherming!












  
Genieten van het prachtig weer!











Experimenteren met de naklank van geluid!
Welke instrumenten klinken het langst na? Tijd voor een onderzoek!






Metalen instrumenten bleken het langst na te klinken.
Soms konden we wel tot 8 tellen.
Bij houten voorwerpen was de naklank na 1 tel meestal al verdwenen.
We testten uit of het ook zo is bij het aantikken van  VOORWERPEN.






We konden zelfs geluidsgolven voelen trillen.
En wat klonk dat LUID in onze oren!



 

14 februari... Valentijnsdag 

Een rustmoment in de klas... Valentijnsmeditatie.











Een feestje in 1B
Een fijne tijd in je nieuwe school, Raghd!




 




Nieuw-Zeeland

Matthias heeft meer dan een half jaar in Nieuw-Zeeland gewoond en nam ons als gids mee op reis!  Na 2 weken hard werken, kwam onze grote dag... de show!

Eerst ons tatoeëren als echte maori!










Ons publiek zat op ons te wachten... spannend!


Haka… en we vertrokken met onze stokken!



Da ora-kamaté-dans. Een echte haka van de maori!








De kiwi.... aan de hand van onze eigen tekeningen vertelden we over dit bijzonder vogeltje!


Een vulkaan...

Hoe werkt dat? Eerst een verhaal!



Dan een proefje!




"Ogen toe en wees niet bang!" Dat waren de woorden van Matthias in de klas toen hij ons verraste met het geluid van een vulkaanuitbarsting.
Tijd dus om een vulkaan te laten uitbarsten met instrumenten en onze stem.



Wij hadden al zoveel geleerd van de maori-mensen ,
 dat we er ook een PowerPoint over hebben gemaakt!
Enkele kinderen vertelden verrassende dingen over deze toch wel bijzondere stam.



In Nieuw-Zeeland spreken ze maori en Engels.
Ook wij telden tot 10 in deze twee talen.
Al waren we toch blij met wat hulp in het maori.








Sneeuw
Met veel moeite hebben we toch een sneeuwvlokje kunnen vangen.
Met onze smartscope hebben we naar deze mooie kristallen kunnen kijken.





 Ik heb een lichaam met veel mogelijkheden... maar ook beperkingen

kijken: hindernissen overwinnen








hindernissen overwinnen... met hulp






een héél kleine tekst lezen... met hulp



braille: wie raadt het woord?


 voelen:




proeven:


eten met je pink... niet gemakkelijk.







schilderen zonder handen

 met voeten





 met mond

de resultaten:




ruiken:



Al onze zintuigen hebben we nodig (collage)


 De tijd

De dieren van de nacht worden wakker





De dagen van de week (gisteren - vandaag - morgen)









Knikkerbaan

In deze STEM- opdracht maakten we een heuse knikkerbaan!
Na het bekijken van al de materialen, maakten we eerst een werktekening en konden daarna aan de slag! Ook het nodige gereedschap konden we daarvoor gaan lenen in onze "winkel".




Na heel wat knutselwerk, uitproberen, opnieuw verbeteren,...  waren we klaar.


 uitproberen


 verbeteren














Dan nog al de losse stukjes aan elkaar bouwen en... proberen maar! SPANNEND!








Onze juf wilde graag een knikkerbaan van wel 4 meter. Maar wij maakten er eentje van 7 meter!!! Proficiat jongens en meisjes, knap gedaan!

Rolde onze knikker 1 minuut lang? Nee, maar wij weten ondertussen wel hoe we dat volgende keer kunnen oplossen: meer bochten maken!
Zo zie je maar...
1. proberen = leren!
2. wiskunde hebben we overal nodig!


Advent en Kerstmis

We naaiden een kerstboom met héél veel dank aan al die grootouders en ouders die ons hierbij hebben geholpen. Jullie hulp was fantastisch!














Dan nog de afwerking:









Adventstijd en Kerstmis
We toverden onze klas om tot een... kerst"klas". Iedereen hielp mee.

De kerstboom:



  De adventskrans:





De kerststal:





Alles op wieltjes 










 
6 december... Sinterklaas

Onze laatste ballon werd geprikt... Sinterklaas!




Onze cadeautjes:


                                                                  Smartscope



Houten blokken met flexiglas.
We moesten het hiervoor wel eerst donker maken.
We bouwden daarom een kamp.


"Eerst een plan maken", vonden Oskar, Reinout en Ewout.


Bouwen maar.





Strijkparels:



                                                                     smartgame


stempels met cijfers.
We speelden er "schooltje" mee.




                               Daar wordt aan de deur geklopt.. wie zou dat zijn?




  Na spelen komt... opruimen. Als de klas helemaal netjes is, mogen we in onze opruimtrein!



        Toen we na de middag terug in de klas kwamen, lag er een pakje bij onze schoen?
                                  Het was een pakje met véél laagjes papier.
                                 We moesten na elk laagje een opdracht doen.



Mandarijntje doorgeven met je kin.





Koekjesdans





Ons supportersteam



Koekjespetanque



Sinterklaas-songfestival (neuriën en raden)




Wie vindt de letters van het woord "Z A K" in 3 minuten?







Onze verrassing... pepernoten  (met de ingrediënten die we dinsdag hadden afgewogen)


Drama: een "wat-als-quiz" waarbij we onze antwoorden moesten uitbeelden


 onze jury












Speeltuinrekenen 

Metend rekenen is vooral... doen!

We oefenden eerst in de klas met allerlei materialen en tenslotte moesten we bloemsuiker en bruine suiker afmeten zodat onze juf er pepernootjes van kan maken!







de meter ervaren... wie springt er verder dan 1 meter?




















de kilogra ervaren 
We gingen eerst voelen hoe "zwaar" 1 kg wel weegt.
Dan probeerden we een zakje te vullen tot 1 kg.


We vergeleken.













We controleerden op de weegschaal en moesten wegnemen of bijdoen.




Als we 1 kg hadden, mochten we … spelen!
















Sinterklaas


Tijd voor enkele knutselwerkjes.

De Sint (timmeren):
                                                                              

De stoomboot (boetseren met klei en afwerken met allerlei kosteloos materiaal):













Zwarte Piet (zelf tekenen en afwerken met houtskooltechniek)





Thema speelgoed

We zaten met heel wat vragen over "het leven in oma's tijd" na ons museumbezoek.
Gelukkig hadden wij experts in onze klas die ons veel wisten te vertellen over hun kinderjaren.




En dan... tijd om 'oude' spelletjes te spelen.


















Over overgrootmoeder... op stap naar een museum.
Wat is de tijd toch veranderd.




















De kinderspelen van P. Breughel.
We waren erg nieuwsgierig waarover het schilderij zou gaan.
Daarna zochten we naar kinderspelletjes van vroeger.
Sommige spelletjes vonden we gemakkelijk door ons kijkgaatje,
 maar voor andere spelletjes was het toch heel wat speurwerk.




Daarna speelden we zelf spelletjes die onze (over)grootouders speelden op de speelplaats.

knikkeren:




bikkelen:



hinkelen:





speelgoed van bij ons:


sorteren




volgens materiaal:

 hout

 papier en karton

 kunststof

volgens meisjes en jongensspeelgoed.
 Al kwamen we na een beetje filosoferen tot de conclusie dat er geen echt "jongens- en meisjesspeelgoed" bestaat!



 We maakten reclame over ons "lievelingsspeelgoed" van de Sint:









 Voorleesweek

Enkele meters / peters kwamen voorlezen. Bedankt!


Speelgoed elders in de wereld.
 "gratis" gevonden tussen het afval.

Een wedstrijdje!





De finale:

De winnaar:

We ontdekten dat sommige dingen nodig zijn en andere luxe.
We gaan op reis en mogen 10 dingen meenemen in onze valies:
Eerst overleggen:

Dan tekenen:

We reizen verder naar een "onbewoond" eiland.
Ons schip is nogal zwaar geladen, we mogen maar 3 dingen in onze valies overhouden.


Dat was een moeilijke keuze!

Techniek en speelgoed

Hoe werkt een speelgoedbouwkraan. Daar komt toch wel heel wat techniek aan te pas.

We moesten heel wat taken rond hefbomen uitvoeren en ons gereedschap komen kiezen in de winkel:




We probeerden de gereedschappen uit.
Al werkte het ene al wat beter dan het andere:





een wip in evenwicht:






spijkers uit hout halen:



een kroonkurk van een flesje halen:




een noot kraken:






een nietjesmachine:


We vielen van de ene in de andere verbazing:



 En waren heel fier als het lukte:



Elektriciteit: Hoe brandt een lampje?




Een propeller laten draaien:









1 klas = 1 team

Snel in een hoepel voor de krokodil komt "happen". Er was telkens 1 hoepel minder.
We moesten elkaar dus wel helpen.









We hielden elkaar stevig vast:






 We kropen op elkaars rug:



Maar vooral... we voelden ons 1 grote groep vrienden
















Meten. Hoeveel grote en kleine glazen passen er in 1 liter?











Geld

In de wiskundeles gaan we starten met het werken rond geld (soorten munten, biljetten, betalen,...).
Om ons al een beetje voor te bereiden hebben we een geldautomaat gemaakt:

één van de werktekeningen (hoe gaan we het maken?):


aan de slag dan:



 En nu testen of ons geld kan rollen:








Vandaag hebben we weer mogen genieten van de creativiteit van jullie kinderen.
We genoten van mooie samenspel, een heerlijke liedje en een mooie poppenkast in onze herfstdoos.
Dank je wel aan al deze kinderen die ons voor de zoveelste keer een feel-good-moment bezorgden!










Meten... Hoeveel water zit er in?





Thema: Het weer in de herfst

Herfsthoekenwerk

 Een herfstdoos maken voor ons verhaal in herfstdecor











Timmeren.


Een boom in 4 seizoenen. Vandaag was onze herfstboom aan de beurt.


 Dieren in de herfst



Een herfstmemory



Het weer in de herfst

Een gek weerbericht...











Jan Fabre… de man die de wolken meet.

wolken op het ritme van de muziek.









Het resultaat:





Soms zie ik in de wolken...
We luisterden naar een gedicht over wolkenfiguren.
Welke figuren zagen wij in de wolken?
Zo maakten we ons eigen gedicht.



 De kinderen zijn al fantastische fotografen. Deze wolkenfoto's zijn hun werk.




Eerst een tussendoortje eten (picknicken zoals de kinderen het zelf noemden) en dan...
genieten van het mooie herfstweer.





























Halloween spel met de peters/meters en petekindjes

De groepjes












Het spel met opdrachten
1) dansen en bewegen op de M-kids : 'Halloween is mijn favoriete feest, dan ben ik verkleed in een griezelbeest ...'



2) snoepjes ... hmmm ... maar wie krijgt het snoepje open zonder de handen te gebruiken ?En dan smullen maar ...




3) memoryspel en voelspel : wat zit er allemaal in de doos ? Voelen maar ...






4) ketting maken met pasta en halloweenfiguurtjes





5) pompoenrace





6) gedicht : 'ha ...  ha ... wij zijn HEKSEN ...'




7) krijttekeningen ...  stap voor stap ... en we krijgen prachtige halloweentekeningen te zien !




8) een tocht door het donker ... we dwalen rond in de kelder van de school 




9) spookje leggen




Het was een geslaagde voormiddag en dan tijd voor ...  HOTDOG !!





Zo leerden we dat het belangrijk is altijd goed naar het etiket te kijken.
We bekeken ook de pictogrammen  zoals gevaar, recycleerbaar,...




De afwas.
Welk product is nu het afwasmiddel?












Mmm.... lekker!












Spinnensoep met balletjes:












Op stap naar de Delhaize. We kochten onze groenten voor de pompoensoep, gingen op zoek naar FairTrade producten en leerden over groenten. We zochten uit welk deel van de groenten we eigenlijk allemaal kunnen opeten!
Dank je wel aan de Delhaize voor het lekkere en gezonde mandarijntje!




Nog spinnetjes maken en … klaar!






Een herfsttapijt van kleuren en klanken. Maar vooral... vuile voeten! 







Na het bos zochten we op welke plantjes er in en rond het bos groeien.
We kleefden dan 1 bloem op waarop we de delen van de bloem zochten.



En we bekeken ook een "bij" die we in onze klas gevonden hadden.



De week van het bos: Heks Charlotte nam ons mee naar de Molenberg om daar materiaal te zoeken voor het heksentornooi...









































 In de week van het bos kon een bosspel niet ontbreken. Vooraleer we op de berg van heks Charlotte aankwamen, moesten we al heel wat hindernissen overwinnen.







Na een korte stilte-oefening konden we aan de 5 uitdagende opdrachten van heks Charlotte starten.

Uitdaging 1: verzamelen!



Uitdaging 2: Camoufleer 3 leerlingen.





uitdaging 3: bouw een heus parcours. Er werd wel 70 meter parcours gemaakt!






Uitdaging 4: Maak een echt boskunstwerk!




Uitdaging 5: Hou het bos rein! Verzamel 5 stukjes afval.

En nadien kon er natuurlijk nog geravot worden in het bos!






We versierden en plantten elk ons eigen plantje, waar we elke week goed voor moeten gaan zorgen.




De volgende uitdaging van heks Charlotte: een kruidenthee maken tegen verkoudheden. Hiervoor onze dank aan juf Nathalie!

Eerste de helende ingrediënten ruiken/ proeven:






Daarna zelf een drankje maken:








En van ons gezonde thee maakten we een stappenplan. Zo kunnen we bij elke verkoudheid deze gezonde thee opnieuw maken.






Wat doen onze ouders op 14 oktober? STEMMEN!
Wij hielden ook verkiezingen om onze beloning democratisch te kiezen want onze knikkerpot zat al OVER het eerste streepje! We kozen tussen 5 beloningen en dit werd "in het geheim" afgegeven.
En nu... hop naar het volgende streepje!





Tijdens de rekenles leerden we meten met allerlei natuurlijke maten zoals handmaten, voetmaten en zelfs duimmaten. We leerden dit te noteren door te turven.










Op de bank lag plots een vreemde brief. Het was van heks Charlotte, die onze hulp inriep. We zouden haar de komende weken moeten helpen met enkele uitdagingen. De eerste uitdaging was een toverspreuk maken zoals een echte heks.
We bedachten toverspreuken, zochten er een heksenlogo bij en gingen dan aan de slag met hekseninkt (sappen uit planten en bessen).We hadden zelfs onzichtbare inkt! Gelukkig kende onze juf een trucje om het toch zichtbaar te toveren: strijken!
Onze heksenspreuk konden we dan op een fles kleven met melk.









We experimenteerden waarmee we het gemakkelijkst konden schrijven (veer, kurk, plantenstengels,...). Letters hiermee schrijven bleek toch niet zo eenvoudig te zijn. Nu weten we dat een potlood of pen toch een geweldige uitvinding is.





















Tenslotte bekeken we het prachtschilderij van Munch "De Schreeuw". We bekeken het gevoel dat erin uitgedrukt werd. Het leerde ons ook veel over kunst: warme kleuren en koude kleuren en het werken met lijnen. Daarna probeerden we dit alles ook eens uit, met prachtige resultaten. Wat was de juf trots op jullie kapoenen!












Daarna ontdekten we dat er onder deze 4 basisgevoelens nog heel wat meer gevoelens schuilen (vb: blij ~ trots, speels,.../ bang ~ onzeker,.../ verdrietig ~ teleurgesteld,...). Na het sorteren van al deze gevoelens, gingen we kijken wanneer we ons zo voelden. We vertelden mooie voorbeelden aan elkaar. In een spel moesten we het opnemen tegen de jakhals die zijn gevoelens niet goed kan verwoorden en dan soms "ontploft". Gelukkig konden wij, lieve giraffen, het halen tegen de jakhals.



Wij leren om ruzies of "probleempjes" op een geweldloze manier op te lossen door met elkaar duidelijk te communiceren. Het kunnen verwoorden en herkennen van gevoelens is hierbij erg belangrijk. Daar hebben wij al heel wat op geoefend. Zo oefenden we op onze vier basisgevoelens met de gevoelenstovenaar die ons betoverden in een blij, verdrietig, bang of boos kind.





We zijn het thema "De strijd om de gouden bezem" en "Ik ben niet … bang" gestart.
We maakten het eerst lekker gezellig toen juf een verhaaltje voorlas over "Bang in het donker".






 En waarvan zijn wij bang? Onze eigen bang-muur!







En hier onze klas-bang-muur!



Terwijl wij het durfspook moesten verslaan,



konden we onze bang-muur afbreken via allerlei opdrachten zoals:

ruiken aan de juf haar sokken




een papje proeven met onze ogen dicht:


nog enkele andere opdrachten en nog veel "als... dan..."-verhaaltjes:




28 september namen we deel aan de jaarlijkse scholenveldloop ! 
Het was de eerste keer dan onze eersteklassers mochten meelopen, vorig jaar kwamen ze supporteren voor het eerste leerjaar.  Juf An had de laatste weken met hen al heel wat geoefend op het lopen en op de uithouding.
Ze zetten allemaal hun beste beentje voor !  450 meter lopen is al een hele afstand voor hen.  Ze verdienen dan ook allemaal een dikke pluim !

Om 9u10 mochten onze meisjes de spits afbijten.  Zij stonden stipt op tijd klaar aan de start ! Even aftellen… En toen werd het startschot gegeven.  Even later was het aan onze jongens.  Ook zij stonden te popelen om te vertrekken.
Bedankt aan alle grote en kleine supporters : we vonden het heel fijn om zoveel volk rond ons heen te hebben om voor ons te supporteren !
Bravo ook voor alle deelnemers !  Zij hebben echt hun best gedaan !




















In de Fair Trade week zijn we met het vliegtuig naar Peru gevlogen. Op de plaatselijke markt hebben we bananen gekocht van een Fair Trade- bananenboer en een gewone bananenboer. Daarna merkten we dat de gewone boer het moeilijk had om zijn gezin voldoende eten, kleding,... te geven. Oneerlijk dus. We maakten zelf het logo om het nadien in de winkel goed te herkennen.













Hup wilde net als wij op een "grote" stoel zitten. Wij hebben voor hem een stoel gemaakt.
















Wat zit er allemaal in onze pennenzak?
We maakten er een heus kunstwerk van met inkt en een "toverstift".







Als afsluiter van de gezonde week was het Strapdag.




















































Hoe gedragen we ons in het verkeer. Eerst probeerden we het uit in de klas. Daarna trokken we de straat op. Met de helpende hand van de politie, leerden we de straat veilig over te steken.







Jezus en de kinderen















Tijdens de gezonde week deden we een "gezond hoekenwerk" waarin onze zintuigen centraal stonden:

geluiden-voedings-memory





Geuren-voedings-memory

 voelhoek


Bewegen is gezond, dus yoga!


Als afsluiter deden we een proefactiviteit. Met gezonde ingrediënten hebben we een wrap heel kunstig versierd. Heel wat leuke en grappige gezichtjes en diertjes waren het resultaat. Hierbij ook veel dank  aan de jongens en meisjes van het vierde leerjaar die ons hierbij hebben geholpen! En dan… smullen maar!

Nadat we de baby's en peuters bestudeerd hebben in de crèche, zijn we ons eigen onderzoek gestart in de kleuterklas. Vanaf wanneer kunnen kleuters rollen, hun eerste letters herkennen, een potlood vasthouden, een toren bouwen,... . Tijd voor een onderzoek! En we hadden kleine "proefkonijntjes".








Ons eigen museum!





















We kregen op de eerste schooldag een meter of peter die al heel goed voor ons zorgde. Samen maakten we een bladwijzer, ze bezochten ons museum en  versierden onze fluohesjes. Ook elke middag staan die meters en peters klaar om hun "kindjes" de weg te wijzen in de eetzaal. Een echte hulp dus, dank je wel!