L1A

welkom in het eerste leerjaar !

welkom bij juf Anke en juf Veerle

---------------------------------------------


Afbeeldingsresultaat voor hup

De week van het bos: Heks Charlotte nam ons mee naar de Molenberg om daar materiaal te zoeken voor het heksentornooi...














































 
 In de week van het bos kon een bosspel niet ontbreken. Vooraleer we op de berg van heks Charlotte aankwamen, moesten we al heel wat hindernissen overwinnen.
 



 
 
 
 
Na een korte stilte-oefening konden we aan de 5 uitdagende opdrachten van heks Charlotte starten.
 
Uitdaging 1: verzamelen!
 

 
Uitdaging 2: Camoufleer 3 leerlingen.
 



 
 
uitdaging 3: bouw een heus parcours. Er werd wel 70 meter parcours gemaakt!
 




 
Uitdaging 4: Maak een echt boskunstwerk!
 


 
Uitdaging 5: Hou het bos rein! Verzamel 5 stukjes afval.
 
En nadien kon er natuurlijk nog geravot worden in het bos!
 




 
 
We versierden en plantten elk ons eigen plantje, waar we elke week goed voor moeten gaan zorgen.
 

 
 
De volgende uitdaging van heks Charlotte: een kruidenthee maken tegen verkoudheden. Hiervoor onze dank aan juf Nathalie!
 
Eerste de helende ingrediënten ruiken/ proeven:
 





Daarna zelf een drankje maken:






 

En van ons gezonde thee maakten we een stappenplan. Zo kunnen we bij elke verkoudheid deze gezonde thee opnieuw maken.




 
 
Wat doen onze ouders op 14 oktober? STEMMEN!
Wij hielden ook verkiezingen om onze beloning democratisch te kiezen want onze knikkerpot zat al OVER het eerste streepje! We kozen tussen 5 beloningen en dit werd "in het geheim" afgegeven.
En nu... hop naar het volgende streepje!
 


 
 
Tijdens de rekenles leerden we meten met allerlei natuurlijke maten zoals handmaten, voetmaten en zelfs duimmaten. We leerden dit te noteren door te turven.
 

 




 
 
 
Op de bank lag plots een vreemde brief. Het was van heks Charlotte, die onze hulp inriep. We zouden haar de komende weken moeten helpen met enkele uitdagingen. De eerste uitdaging was een toverspreuk maken zoals een echte heks.
We bedachten toverspreuken, zochten er een heksenlogo bij en gingen dan aan de slag met hekseninkt (sappen uit planten en bessen).We hadden zelfs onzichtbare inkt! Gelukkig kende onze juf een trucje om het toch zichtbaar te toveren: strijken!
Onze heksenspreuk konden we dan op een fles kleven met melk.
 
 
 
 
 
 

 
 
We experimenteerden waarmee we het gemakkelijkst konden schrijven (veer, kurk, plantenstengels,...). Letters hiermee schrijven bleek toch niet zo eenvoudig te zijn. Nu weten we dat een potlood of pen toch een geweldige uitvinding is.
 
 
 






 

 

 


 
 
 
 
 
Tenslotte bekeken we het prachtschilderij van Munch "De Schreeuw". We bekeken het gevoel dat erin uitgedrukt werd. Het leerde ons ook veel over kunst: warme kleuren en koude kleuren en het werken met lijnen. Daarna probeerden we dit alles ook eens uit, met prachtige resultaten. Wat was de juf trots op jullie kapoenen!
 




 
 

 

 
 
Daarna ontdekten we dat er onder deze 4 basisgevoelens nog heel wat meer gevoelens schuilen (vb: blij ~ trots, speels,.../ bang ~ onzeker,.../ verdrietig ~ teleurgesteld,...). Na het sorteren van al deze gevoelens, gingen we kijken wanneer we ons zo voelden. We vertelden mooie voorbeelden aan elkaar. In een spel moesten we het opnemen tegen de jakhals die zijn gevoelens niet goed kan verwoorden en dan soms "ontploft". Gelukkig konden wij, lieve giraffen, het halen tegen de jakhals.
 

 
Wij leren om ruzies of "probleempjes" op een geweldloze manier op te lossen door met elkaar duidelijk te communiceren. Het kunnen verwoorden en herkennen van gevoelens is hierbij erg belangrijk. Daar hebben wij al heel wat op geoefend. Zo oefenden we op onze vier basisgevoelens met de gevoelenstovenaar die ons betoverden in een blij, verdrietig, bang of boos kind.
 
 
 
 
 
We zijn het thema "De strijd om de gouden bezem" en "Ik ben niet … bang" gestart.
We maakten het eerst lekker gezellig toen juf een verhaaltje voorlas over "Bang in het donker".
 




 
 En waarvan zijn wij bang? Onze eigen bang-muur!
 
 
 
 
 
 
 
En hier onze klas-bang-muur!
 
 
 
Terwijl wij het durfspook moesten verslaan,
 
 
 
konden we onze bang-muur afbreken via allerlei opdrachten zoals:
 
ruiken aan de juf haar sokken
 
 
 
 
een papje proeven met onze ogen dicht:
 
 
nog enkele andere opdrachten en nog veel "als... dan..."-verhaaltjes:
 
 
 
 
28 september namen we deel aan de jaarlijkse scholenveldloop ! 
Het was de eerste keer dan onze eersteklassers mochten meelopen, vorig jaar kwamen ze supporteren voor het eerste leerjaar.  Juf An had de laatste weken met hen al heel wat geoefend op het lopen en op de uithouding.
Ze zetten allemaal hun beste beentje voor !  450 meter lopen is al een hele afstand voor hen.  Ze verdienen dan ook allemaal een dikke pluim !

Om 9u10 mochten onze meisjes de spits afbijten.  Zij stonden stipt op tijd klaar aan de start ! Even aftellen… En toen werd het startschot gegeven.  Even later was het aan onze jongens.  Ook zij stonden te popelen om te vertrekken.
Bedankt aan alle grote en kleine supporters : we vonden het heel fijn om zoveel volk rond ons heen te hebben om voor ons te supporteren !
Bravo ook voor alle deelnemers !  Zij hebben echt hun best gedaan !


















 
 
In de Fair Trade week zijn we met het vliegtuig naar Peru gevlogen. Op de plaatselijke markt hebben we bananen gekocht van een Fair Trade- bananenboer en een gewone bananenboer. Daarna merkten we dat de gewone boer het moeilijk had om zijn gezin voldoende eten, kleding,... te geven. Oneerlijk dus. We maakten zelf het logo om het nadien in de winkel goed te herkennen.










 


Hup wilde net als wij op een "grote" stoel zitten. Wij hebben voor hem een stoel gemaakt.
















Wat zit er allemaal in onze pennenzak?
We maakten er een heus kunstwerk van met inkt en een "toverstift".







Als afsluiter van de gezonde week was het Strapdag.






























Hoe gedragen we ons in het verkeer. Eerst probeerden we het uit in de klas. Daarna trokken we de straat op. Met de helpende hand van de politie, leerden we de straat veilig over te steken.


 
 
Tijdens de gezonde week deden we een "gezond hoekenwerk" waarin onze zintuigen centraal stonden:
geluiden-voedings-memory





 
Geuren-voedings-memory

 
 voelhoek


 
 
 
Bewegen is gezond, dus yoga!
 


 
 
Als afsluiter deden we een proefactiviteit. Met gezonde ingrediënten hebben we een wrap heel kunstig versierd. Heel wat leuke en grappige gezichtjes en diertjes waren het resultaat. Hierbij ook veel dank  aan de jongens en meisjes van het vierde leerjaar die ons hierbij hebben geholpen! En dan… smullen maar!


Nadat we de baby's en peuters bestudeerd hebben in de crèche, zijn we ons eigen onderzoek gestart in de kleuterklas. Vanaf wanneer kunnen kleuters rollen, hun eerste letters herkennen, een potlood vasthouden, een toren bouwen,... . Tijd voor een onderzoek! En we hadden kleine "proefkonijntjes".








Ons eigen museum!





















We kregen op de eerste schooldag een meter of peter die al heel goed voor ons zorgde. Samen maakten we een bladwijzer, ze bezochten ons museum en  versierden onze fluohesjes. Ook elke middag staan die meters en peters klaar om hun "kindjes" de weg te wijzen in de eetzaal. Een echte hulp dus, dank je wel!